Tyskland som Det Gode Marked


DET GODE MARKED er et begreb, som i sig selv er altdækkende og bredt favnende. Men for det enkelte firma er det et valg, der skal træffes og en beslutning om, hvordan virksomhedens ressourcer skal fordeles.

Hvis valget falder på TYSKLAND, så er det et GODT MARKED for danske fødevareproducenter og til sammenligning med øvrige nærmarkeder er det markedet med de bedste rammebetingelser. Til sammenligning med fjernmarkeder kan Tyskland byde på økonomisk -, kulturel – og politisk stabilitet, sikkerhed og tilgængelighed og derfor kan Tyskland anses som et basismarked, hvorpå en virksomhed kan bygge sin eksistens.

Som på alle andre markeder er der forhold i Tyskland, som kræver at blive taget alvorligt. Den tyske forretningsmentalitet er anderledes, og sproget er naturligvis som udgangspunkt tysk. På fødevareområdet er der andre normer, og smagen kan variere fra delstat til delstat på det samme produkt. Der er en anden detailhandelsstruktur, og afsætningskanalerne er ikke umiddelbart gennemskuelige. En mærkevare i Danmark er no-name i Tyskland; ofte – ja næsten altid – er danske varer dyrere end sammenlignelige tyske, og blandt andet derfor mødes man med høje krav til høj kvalitet og tilpasning til tysk smag. E-numre ses helst ikke, og salt benyttes kun i moderate mængder.

Desuden er der rigtig mange konkurrenter fra andre nabolande, som også har opdaget Tyskland og også ved, at der findes over 80 mio mennesker. Disse konkurrenter skal vi differentiere os fra, vi skal forbi indkøberen som næsten altid starter med at spørge om pris, og vi skal kunne lave en forretning, når det endelig lykkes.

Det gode ved Tyskland er især, at når missionen først er lykkedes, og man er kommet forbi indkøberen og har fået sig placeret på hylden, så er potentialet meget stort og man er i en helt anden konkurrencesituation. Lige så svært det er at trænge igennem, lige så svært er det for kommende konkurrenter at fjerne de nuværende leverandører, hvis man ellers lever op til de helt fundamentale krav om ensartet kvalitet, levering til tiden, rettidighed i alle forhold omkring kommunikation og information.

HVERGANG!

 

Tilbage til forside