Fødevaretrends i Tyskland 2017


Maj 2017.

I det følgende har vi samlet nogle af de nyeste dokumenterede tendenser på kostvaner i Tyskland.

Gluten-, laktose- og fruktosefri fødevarer

Med udvikling af nye medicinske teknologier og en lægevidenskab, der hele tiden bliver mere og mere præcis omkring diagnosestilling er det et faktum, at flere og flere mennesker finder ud af, at de lider under en fødevareintolerance såsom laktose-, fruktose- eller glutenallergi. Derfor er det ikke overraskende, at sortimentet med produkter uden disse ingredienser bliver større og større også i Tyskland. Derudover er der også generelt en interesse blandt forbrugere, som ikke har en fødevareintolerance i disse produkter, da adskillige diæter og sunde leveråd anbefaler at spise mindre eller ingenting af disse fødevaregrupper for at leve det optimale live med den rette sundhed. Derfor kan man også i Tyskland i dag købe produkter uden laktose, fruktose, gluten og andre protein- eller sukkerstoffer ikke kun i specialbutikker, men også i gængse supermarkeder. Også discountsupermarkederne i Tyskland øger hele tiden deres sortiment af disse typer produkter.

Som det kan ses af grafen herunder, der stammer fra en forbrugerundersøgelse publiceret af markedsanalysebureauet, Mintel i 2016, så er andelen af nye glutenfri produkter, der er er kommet på markedet i Tyskland steget fra 6% i 2011 til 11% i 2015. De tilsvarende tal for laktosefri produkter er henholdsvis 4% og 7%.

I grafen herunder, som stammer fra en tysk forbrugerundersøgelse hos økoforbrugere foretaget af markedsanalysesitet biopinio i 2016, fremvises den trend, der er hos disse når det kommer til deres kostvaner. Som det kan ses, er der meget fokus på lavt fedtindhold (28%), mens stenalderkost/Palæo kun er udbredt blandt 2%.

I grafen herunder, der ligeledes stammer fra en tysk forbrugerundersøgelse foretaget af biopinio i 2015, og som blev offentliggjort i 2016, præsenteres et overblik over, hvilke stoffer, de tyske økoforbrugere typisk undgår, når de handler fødevarer. Man har simpelthen over en 30 dags periode bedt et tusindtal forbrugere holde fokus på, hvad de bevist undgik at købe. Resultatet tegner et spændende mønster, som dokumenterer den fokus, der er på området. Således købte hele 73% produkter uden konserveringsstoffer og 72% uden tilsætningsstoffer. Næsten halvdelen (49%) købte bevist produkter fri for genmodificeret indhold, mens tallene for laktose- og glutenfri produkter var henholdsvis 34% og 23%.

 

Clean Eating

Efter at blandt andet skuespiller Gwyneth Paltrow og sanger Katy Perry har erklæret sig som store fans, så er Clean Eating stadig her i 2017 en trend også i Tyskland. I denne ernæringstrend giver man afkald på blandt andet raffineret sukker, mælk og mælkeprodukter samt tilsætningsstoffer og genetisk forandrede fødevarer. I stedet satser man på sæsonens grøntsager, ubehandlede fødevarer og økologiske produkter.

I udbredt form dyrker de fanatiske ”clean eaters” deres produkter selv; men i praksis er det naturligvis svært, især for folk, der bor i storbyerne, derfor er tilhængere af denne trend nødt til at opsøge de salgskanaler, der er specifik opmærksom på de ti grundregler, der definerer denne trend.

Der findes ingen forbrugerundersøgelser eller markedstal omkring Clean Eating; men at det er en trend der er forkus på, dokumenteres nok bedst ved det faktum, at der er over 1,4 millioner resultater alene på tysk, hvis man søger på ”Clean Eating” på google.

 

Måltidskasser og No Food-Waste

Måltidskasser er måske ikke så nyt et fænomen i Danmark og egentlig heller ikke i Tyskland. Begrebet har eksisteret i mange år; men det er først i dette årti, at de tyske forbrugere har fået mulighed for at bestille disse i udbredt omfang. En række måltidskasse-leverandører er således de seneste år skudt op på markedet – hver med deres twist på begrebet. Således er det også i 2017 kun fair, at kalde dette en tysk fødevaretrend. Kasserne blev i sin tid introduceret med regionale fødevarer; men tendensen er, at der nu er kommet endnu mere fokus på sunde færdigretter og/eller retter fra stjernekokke – alt pakket sammen i én kasse, som leveres hjem til kunden. Kasserne indeholder opskrifter med de passende ingredienser og bliver typisk leveret engang om ugen. Dermed har trenden fået appeal hos både dem, der gerne vil lette indkøb og dem, der har en interesse i gourmetlignende måltider.

Disse måltidskasser passer også godt sammen med trenden om ”Ingen madspild”, der naturligvis er et globalt fokusområde. Eftersom den tyske forbruger kan vælge mellem flere størrelser på måltidskasser, der normalt er tilpasset til personantal og indhold, f.eks. vegetarisk, og fordi ingredienserne bliver leveret passende til opskrifterne, reducerer de spild af mad, hvilket jo ikke kun er i forbrugerens egen interesse; men hele samfundets og den globale verdensorden. Madspild er de seneste år virkelig kommet på den politiske dagsorden – et faktum, som også manifesteres af flere og flere lovgivninger og hensigtserklæringer nationalt, i EU og globalt indenfor området.

Akkurat som i Danmark er der også i Tyskland stor fokus på, hvad leverandører, butikker, hoteller og food service generelt kan gøre for at undgå madspild.

DGM 2017.05